سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اطلاعاتی در مورد کشور دانمارک

موقعیت جغرافیایی

کوچکترین کشور اسکاندیناوی دانمارک می باشد. این کشور مناطق دشت مانند و زمین های پست شبه جزیره یولن را در اختیار خود در آورده است. همچنین کشور دانمارک تشکیل شده از چند جزیره در دریای بالتیک می باشد که شیلند و فون از بزرگ ترین جزایر آن به حساب می آید. کپنهاگ در جزیره شیلند می باشد.

 

تراکم جمعیت

جمعیت این کشور پنج میلیون و پانصد و هشتاد هزار نفر می باشد که کپنهاگ ها بیست درصد این کشور را تشکیل می دهند. این شهر پایتخت دانمارک است و سایر شهرهای آن آرهوس، آلبورگ و ادنسا می باشد.

عضویت در شینگن

 

کشور دانمارک جزو بیشت و شش کشوری است که ویزای شینگن دارند و این ویزا به شما اجازه می دهد که در بین این 26کشور رفت و آمد کنید. در سال 85میلادی زمانی که پیمان شینگن امضا شد به کشورهایی که عضو این مجموعه هستند اجازه می دهد که مانند یک کشور که در پیرامون سفرهای بین المللی قرار دارد عمل کند و کنترل مرزی داخلی وجود نداشته باشد.

 

وضعیت آب و هوا

این کشور از لحاظ آب و هوایی در بخشی واقع شده است که سه کشور اروپایی باعث تاثیر گذاشتن بر روی آن می شود. در تمام کشور دانمارک از آمیخته ای از این نوع کشورهای گوناگون استفاده می کرد. به طور کلی باید بگوییم که قسمت های غربی کشور از مملکت حاکم شده بر اقیانوس اطلس استفاده می کردند و بخش های شرقی تحت تاثیر کشور بری هستند.

 

با اینکه این کشور موقعیت شمالی دارد ولی تغیرات آب و هوایی در آن شدید نمی باشد. آب و هوای این کشور بسیار معتدل است ولی این آب و هوا به خاطر وزش بادهای غربی و دریاهایی است که کل این کشور را به سلطه خود در آورده است.

 

سیستم آموزشی

کسانی که زیر 16سال سن دارند باید تحصیلات شان را در کشور دانمارک حتما ادامه دهند و مدارس دولتی و خصوصی این شهر بسیار زیاد است. علاوه بر این تقریبا 82درصد جوانان این کشور تحصیلات شان را ادامه می دادند و به مقاطع بالاتر می رسند. در طی دوره ای اجباری آموزش پایه پیش دبیرستانی در همان نهادها تدریس می شود و برای دادن گواهینامه در انتها امتحانی را برگزار می کنند. در دوره دبیرستان می توانند دو گزینه را برگزینند. یکی از برنامه ها این این است که جوانان را برای ادامه تحصیلات عالی آماده سازی می کند ولی آموزش و پرورش فنی و حرفه ای به آنها می آموزد که چگونه مشاغل خاص را انجام دهند. مورد دیگر این است که زمان دانش آموزان در بین حضورشان در مدرسه و اشتغال حدودا 70 :30 تقسیم شده است.

 

یاد دادن به بزرگسالان برای شغل های فنی حرفه ای زیر نظر دولت سه هدف را دنبال می کند. هدف هایی که این آموزش دارد به روز کردن توانایی های فردی، امکان رشد اشتغال و تصحیح کمبودهای اشتغالی می باشد. حدود3.4 میلیون بزرگسال که در کشور دانکارک هستند هرسال از این هدف ها بهره می برند.

 

دانشگاه شامل سطح آموزش عالی نمی شود و در این سطح دوره ای دو ساله در دو رشته در دسترس وجود دارد که این رشته ها تجاری و تکنیکی می باشند که بر اساس آموزش فنی حرفه ای است. تحصیلات دانشگاهی در کشور دانمارک شامل چهار سطح می باشد که ای سطح ها عبارتند از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری که این بر دو گونه وجود دارد.

 

دانشگاه کپنهاگ در سال 1479میلادی گشوده شد و تقریبا دانشجویانی که در این دانشگاه درس می خوانند 40000نفر می باشند. 60درصد این تعداد را زنان تشکیل می دهند و این دانشگاه در رتبه چهل و هفتم دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفته است.

 

سیستم بهداشت و درمان

این سیستم بیشتر از بودجه عمومی و از طریق مالیات ها اداره می شود. در مودر دندان پزشکی یک استثنای کوچکی وجود دارد که آن را یک حوزه مجزا به حساب می آورند و فقط قسمتی از آن از بوجه عمومی فراهم می شود. در بیشتر بخش های خدمات پزشکی هزینه ها رایگان می باشد. ولی دندان پزشکی بیشتر بودجه ی خود را به طور مستقیم از طریق بیماران تامین می کند. در دانمارک بیشترین الویت را به دسترسی رایگان خدمات درمانی داده شده است و به این نگاه نمی کنند که وضعیت اقتصادی یک شخص تا چه حدی می باشد. هر کسی که در دانمارک اقامت دائمی داشته باشد می تواند از این خدمات سیستم بهداشت و درمان استفاده کند.

 

الویت بیشتر را پزشکان عمومی در این سیستم در کشور دانمارک دارند. به دلیل این که اولین رابط بین بیمار و سیستم درمانی پزشکان عمومی هستند. در قدم اول مردم به سراغ پزشک عمومی می آیند و معاینات لازم انجام می شود و اگر نیازی بود او را پیش یک متخصص می فرستند.

 

اقتصاد

اساسا کشور دانمارک قابلیت های کشاورزی نیز دارد و از چشم اندازهای روستایی همچنان بهره مند است . بعد از سال 45میلادی کشور دانمارک توسعه پیدا کرد و تقریبا 25درصد محصولات داخلی عمده و کمتر از 2درصد فرآورده های کشاورزی را تا سال 2006تامین کرد. برخی از صنعت های سنتی که متعلق به دانمارک بود نیز کاهش پیدا کرد مانند ماهی گیری و کشتی سازی. در این کشور بر خی خدمات دیگر هم اهمیت زیادی دارد مانند خدمات مالی، خدمات حمل و نقل، خدمات تجاری و بازرگانی و ارتباطات.

منبع:arianaabroad